Forspoken اولین اثر ماجراجویی استودیو بازی سازی Luminous Productions به شمار می آید. این بازی نقش آفرینی اکشن، شما را به دنبال شخصیت اصلی داستان، یعنی فری هالند از شهر نیویورک به سرزمینی خیالی که Athia نام دارد، می برد. در واقع تیمی از توسعه دهندگان بازی Final Fantasy 15 و نویسندگان فیلم ها، برنامه ها و بازی های مختلف گرد هم آمده اند تا اثر جادویی و شگفت انگیزی را خلق کنند.
این بازی یکی از مورد انتظارترین انحصاری های پیش روی PS5 و PC به شمار می آید و برای کسانی که به عنوان های داستانی، عناصر فانتزی و جهان باز علاقه مندند، انتخاب بسیار خوبی است.
معرفی بازی Forspoken
بازی Forspoken به لطف سیستم نبرد هیجان انگیزش، عملکرد بالقوه ای را از خود نشان داده است، اما می شود گفت که در ساعات اولیه بازی، حاوی یک سری مشکلات است. شما بعد از 3 ساعت وقت گذرانی در بازی، با دنیایی کاملا جدید و فانتزی روبه رو می شوید. در نگاه اول با یک اژدها مبارزه می کنید و حتی در یک زندان نیز حضور پیدا می کنید. همه این ها در نگاه اول باید هیجان انگیز به نظر برسند، اما در واقعیت، Forspoken، در مسیر متفاوتی قرار گرفته است.
جدیدترین عنوان اکشن و نقش آفرینی استودیو Square Enix با سیستم نبرد امیدوار کننده اش پتانسیل هایی را از خود نشان داده که با گذشت زمان توانایی ایجاد تغییراتی هیجان انگیز و چشم گیر را خواهد داشت. اما متاسفانه در لحظات اولیه، این بازی آن قدرها هم که فکر می کردیم تاثیرگذار نبود.
اگر چپتر دو، سه و پنج را بازی کنید به درک خوبی از گیم پلی بازی می رسید. جهان باز Athia از کارهای مختلفی پر شده که شما باید آن ها را انجام دهید. این کارها شامل ماموریت های جانبی، دانجن ها و نبردهایی است که به وفور در بازی پیدا می شوند.
تنوع فعالیت ها برای کسانی که در این سبک، بازی های زیادی را انجام داده اند، شوکه کننده نیست. اما بعضی از نبردها واقعا چالش برانگیز هستند، به طوری که علیرغم تمام تلاش هایی که می کنید، آن قدر سطح پایینی خواهید داشت که نتوانید دشمن را شکست دهید.
گیم پلی بازی Forspoken
جدا از شکست سختی که در برابر دشمنان قوی تر خواهید داشت، می توان گفت که سیستم نبرد، بخش سرگرم کننده بازی Forspoken است. ماهیت سریع و قرار دادن شما در برابر حریف های مختلف آن هم در حالیکه مشغول استفاده از توانایی های جادویی تان هستید، همان چیزی است که حواس شما را از نقص های بازی پرت می کند.
بیش از 100 ورد و طلسم جادویی برای به کار بردن در Forspoken وجود دارد که در تریلرهای بازی با خیلی از آن ها آشنا شده ایم و از آنجایی که به نظر بسیار هیجان انگیز می آمدند، فراموششان نکرده ایم. اما در بخش های اولیه، استفاده از آن ها شامل محدودیت های غیرمنتظره ای می شود. این موضوع می تواند باعث ایجاد دوگانگی هایی شود، به این صورت که وقتی تریگر را برای پرتاب تکه های سنگ به سمت دشمن ها نگه می دارید، احساس یکنواختی می کنید.
وقتی بخش ها و آیتم های قفل شده شروع به نشان دادن خودشان می کنند، همه چیز هیجان انگیز تر می شود. قطعا از میکس کردن وردهای جادویی استاندارد و مهارت های پشتیبانی ای که نتیجه آن فراخواندن ریشه ها برای به دام انداختن دشمنان و یک دوست گیاهی کوچک برای کمک در موقعیت های سخت بود، لذت خیلی زیادی می برید.
همه این توانایی ها متعلق به درختِ مهارتِ جادویِ زمینی است. یکی از چهار نوع عنصری که شما در طول ماجراجویی به آن ها نیاز پیدا خواهید کرد. به نظر ما محدود کردن این مهارت های اولیه برای یک مدت زمان طولانی آن هم در ابتدای بازی راه خوبی برای معرفی سیستم نبرد عنوان Forspoken نیست، چرا که اجازه تجربه شور و هیجانی که سازندگان قولش را داده بودند را به بازیکنان نمی دهد. برای مثال تا آخر بازی، جادوی حمله جالب تری را پیدا می کنید که متاسفانه اصلا نمی توان از آن استفاده کرد.
با این حال و با وجود این که فرصت استفاده از آن ها را پیدا نکردیم؛ به صورت اجمالی نگاهی به درخت هایِ مهارت انداختیم که با توانایی های بزرگتر و بهتری که داشتند، به نظر گیم پلی جذاب تری را ارائه می دادند. این در واقع سیستم نبردی است که وعده اصلی سازنده ها را به واقعیت تبدیل می کند و دلایلی می دهد تا در مورد احتمالات استفاده از انواع مختلف جادو و اثرات ترکیب جادوها بر روی دشمنان هیجان زده باشیم.
داستان بازی Forspoken
داستان بازی، همان قصه قدیمی آلیس در سرزمین عجایب و جادوگر شهر اوز، در مورد یک غریبه است که به سرزمینی جادویی منتقل می شود و در آخر هم به عنوان یک نجات دهنده آنجا را ترک می کند.
فرِی هالِند، قهرمان داستان، یک شخصیت تهاجمی است که برای هیچکس و هیچ چیزی و حتی سناریویی که در آن قرار می گیرد هم، وقت ندارد. به نکات ریزی در مورد نرم شدن روحیات فری برخورد می کنید که امیدواریم او را به سمت یک شخصیت دوست داشتنی ببرد. فری با فیلمنامه نسبتاً نامعقولی پیوند خورده که تقریبا تمام کلماتش فحش است. با این حال Ella Balinska این شخصیت را خیلی خوب به تصویر می کشد.
موضوع بعدی ای که ممکن است دلسرد کننده باشد، تصاویر Forspoken است. با وجود اینکه این بازی انحصاریِ PS5 و PC می باشد، گرافیک خیره کننده ای که از یک پدیده نسل جدید انتظار دارید را به شما نشان نمی دهد. تکسچرها شفاف نیستند، فواصل ترسیمی محدود اند و به جز برخی جلوه های زیبای جزئی، این بازی در کل آنقدرها هم تماشایی نیست.
همه چیز کاملاً بیجان و خسته کننده به نظر می رسد، فضای بازی و به ویژه شهری که بخش زیادی از زمان بازی را در آن سپری می کنید، با مجموعه خاکستری و بی روحی از خیابانهای پر از شهرنشینان غیرقابل توصیف پر شده است. همچنین این مکان جایی است که در آن شاهد بزرگترین اشتباه بازی Forspoken تا به حال خواهید بود. یک نوع ماموریت مخفیانه با شکست خودکار که به نظر ما چنین چیزی باید همزمان با پلی استیشن 2 از بین می رفت. با این حال، وقتی از این موقعیت خاص عبور کنید، Forspoken همچنان به نشان دادن چیزهای بیشتر به شما ادامه می دهد.
سرزمینی جدید
چپتر پنجم در منطقه بسیار جالبتری نسبت به Athia اتفاق می افتد. سرزمینی قرمز و آتشین که با استفاده از قلم موهایی شبیه به قلم موهای استفاده شده در Elden Ring’s Caelid نقاشی شده است. منظره ای متفاوت که خطر در هر لایه از آن پنهان شده و جایی است که مهارت های رزمی و توانایی های پارکور جادویی شما را به طور کامل مورد آزمایش قرار می دهد.
برای بازی که تاکید زیادی بر گزینههای حرکتی ماهرانه دارد، گاهی اوقات کارهایی مثل کلیک کردن و پریدن بر روی دشمنان می تواند خسته کننده به نظر برسد. مثل بخش های دیگر بازی Forspoken، بخش جذاب گیم پلی تازه زمانی که به یک مرحله ای از بازی برسید، خودش را نشان می دهد و در چپترهای اولیه همه چیز مانند یک سربالایی تند و سخت است.
بخش پایانی امتحان این بازی، نبردی بزرگ با یک باس است. این بخش شامل دو مرحله دشوار اما متنوع می شود که مدام شما را وادار میکرد تا خیلی سریع فکر کنید و همه جادوها و طلسمهایی که تا به آن لحظه یاد گرفته اید را، به کار ببرید. بخش اول نبرد در برابر یک دشمن قدرتمند و گروهی از سربازان بود که طراحی هوشمندانه ای را به نمایش می گذاشتند. شما بیشتر باید قدرت حمله را بر روی باس قرار بدهید و حمله مارپیچ و مفید را برای دشمنان ضعیفتر ذخیره کنید.
این نوع برخورد هوشمندانه باعث شد به این فکر کنیم که Forspoken در ادامه مسیر با طراحی باس های الهام گرفته، صحنه های تماشایی را با چالش ترکیب می کند. درحالیکه فاز دوم مبارزه همان صحنه های تماشایی را به نمایش میگذاشت، نه تنها به نظر سرگرم کننده نبود، بلکه به طرز عجیبی حوصله سر بر و آزار دهنده هم بود؛ چون در طول نبرد مدام به یک میدان باریک هدایت می شوید و از شما خواسته می شود که از برخی حملات نامعلوم دوری کنید.
قطعاً می شود لذتی را در بازی Forspoken پیدا کرد، اما چپترهای اولیه برای پیدا کردن آن بخش سرگرم کننده بازی، مناسب نیستند. نبرد جادویی به ما این نوید را می دهد که در طول زمان و با توسعه پیدا کردن، این بازی قطعا توانایی جالب تر و جذاب تر شدن را دارد. اما اینکه آیا این برای غلبه بر فیلمنامه بدون الهام و جهانی که زنده نگه داشتن آن را دارد، کافی است یا خیر را، باید دید. این روزها تعداد بازی های RPG اکشن جهان باز بسیار زیاد شده و Forspoken برای موفق شدن باید خودش را از بقیه متمایز کند. علیرغم اینکه این بازی تاثیر اولیه آنچنانی ای نداشته، ما امیدواریم که بتواند انتظارات مخاطبان را برآورده سازد.